کد مطلب:3798
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
دلائل رد اين نظريه سروش كه وحي تجربه شخصي پيامبر است را بنويسيد (بسط تجربه نبوي)
لازم به تذكر است كه بر اين نكته از نظريه آقاي سروش كه وحي تجربه شخصي پيامبر (ص) است اشكالي وارد نيست، اشكال بر بسط اين تجربه شخصي است.
يعني بعد از پيامبر (ص) كساني بيايند و با بسط و گسترش تجربه شخصي پيامبر (ص) بخواهند ديني را كه به تصريح خود وحي به اتمام و اكمال رسيده است تمام و كامل كنند.
بنابر اين شما بفرماييد چه اشكالي بر اصل تجربه شخصي بودن وحي وارد است تا بخواهيم آنرا رد كنيم؟مثلا از تعبير شخصي بودن وحي چنانچه به ذهنتان مي رسد كه مراد برداشت شخصي است كه مي تواند غير واقعي باشد و يا اينكه شخصي بودن ، نفي برخورداري ساير انبياء را از وحي ممكن است به ذهن بياورد و گمان شود در اعتقاد نويسنده تنها شخص پيامبر از چنين امتيازي كه داشتن وحي است برخوردار بوده بايد تصريح نمود كه هيچكدام از اين مطالب مقصود نويسنده نبوده بلكه وحي آن كمالي دانسته شده كه بايد پيامبر خود شخصا آن را تجربه كند و وحي نيز مانند علوم مكاشفه اي و عرفاني علمي شخصي خوانده مي شود كه من ذاق عرف يعني آنكس واقف و آگاه بر آن مي شود كه آنرا ذوق و تجربه كند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.